Website geschikt voor senioren maken: een must voor goede doelen

Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel ouderen dat internet gebruikt nog steeds sterk groeit. Eind 2012 was al meer dan 75% van de 65-75 jarigen online actief. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met 2006.

Nieuw in de statistieken van het CBS is de groep 75-plussers. Van deze groep blijkt in 2012 inmiddels 34% regelmatig het internet te bezoeken. Vooral e-mailen en informatie zoeken zijn populair. Sociale media zoals Facebook worden relatief weinig gebruikt.

internetgebruik naar leeftijd

Trouw heeft de ervaringen van ouderen op het internet onderzocht. De meeste senioren blijken hun weg op het internet goed te vinden, maar geven aan dat de informatie op websites voor hen niet altijd toegankelijk wordt gepresenteerd. Bij de vraag naar de rol van afbeeldingen op sites, vertelde een oudere vrouw dat ze zich enorm kon ergeren aan al die gezonde, rijke en stralende echtparen die haar op veel sites aankeken. ”Dan denk je al snel dat die informatie niet voor jou is bedoeld.”

Usability expert Nielsen heeft onlangs een onderzoek gehouden door ouderen een aantal taken op een website uit te laten voeren. Uit dit onderzoek komen enkele belangrijke tips.

Tips om je site geschikt te maken voor senioren

  • Maak je homepage overzichtelijk met een eenvoudig ontwerp en gebruik contrast.
  • Zorg voor een duidelijk, interactief kruimelpad zodat je bezoeker ziet waar hij zich op je site bevindt.
  • Gebruik grote fonts. Een corps grootte van 12 punten is de standaard als je doelgroep uit senior bestaat.
  • Maak je hyperlinks en buttons relatief groot en zet links en buttons niet te dicht bij elkaar om een foute klik te voorkomen.
  • Gebruik geen pulldown menu’s. Deze werken niet prettig als je geen vaste hand hebt.
  • Gebruik formulieren waar eventuele foutmeldingen (uw huisnummer is verplicht!) duidelijk zichtbaar zijn.
  • Zorg voor een snelle laadtijd van alle pagina’s op je site. Ouderen zijn snel geneigd de schuld voor een niet werkende site bij zichzelf te zoeken en weg te surfen.
  • Voorkom het gebruik van technische termen als ”landingpage, homepage, hyperlink, content”.

Goede doelen zijn voor een belangrijk deel van hun donaties afhankelijk van de oudere doelgroep. Zorg er dan ook voor dat je website geschikt is voor deze doelgroep. Spreek hun taal, in ontwerp én in woorden. Zorg ervoor dat ze zich welkom voelen door ze een prettige online ervaring te geven. Ze zullen je ervoor belonen!

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close