Waarom geven we aan goede doelen

waarom geven we aan goede doelenNederland is een land van donateurs. Wereldwijd staat ons land op de 6e plaats van landen met de meeste gulle gevers. Alleen in de Verenigde Staten, Ierland, Australië, Nieuw Zeeland en Groot Brittannië wordt nog meer gedoneerd.

De Nederlandse donateurs hebben veel keuze. In ons land zijn er bij de belastingdienst ruim 40.000 stichtingen geregistreerd als ANBI. Geschat wordt dat er daarvan zo’n 500 tot 600 actief en landelijk werven.

Voor jouw organisatie is dus de uitdaging om bij de donateurs op het netvlies te komen. Hoe je dat doet? Het begint erbij de motieven van donateurs te kennen. Wij zetten er een aantal op een rijtje.

Waarom doneren Nederlanders?

Sociale druk

De gever wil laten zien dat hij/zij een sociaal wezen is die meevoelt met de maatschappij. Tip: Gebruik je social media zodat mensen kunnen laten weten dat ze je organisatie steunen. Dat kan helpen om vrienden en bekenden van je donateur te motiveren.

Bekendheid

Een goed doel dat veel media aandacht heeft, krijgt automatisch meer donaties. Zorg voor een website die vindbaar is.
Tip: Gebruik een Grants om ook met zoekmachine adverteren aan je naamsbekendheid te werken.

Vertrouwen

Mensen geven aan organisaties met een goede naam. Zorg ervoor dat jouw organisatie vertrouwen uitstraalt.
Tip: Transparantie over de financiële stromen in jouw organisatie en de logo’s van CBF en ANBI zijn belangrijk. Zorg dat je op je website voorbeelden laat zien wat je met het geld uit donaties hebt gedaan.

Betrokkenheid

Een gevoel van betrokkenheid bij het doel waaraan gegeven wordt helpt. Wanneer er een persoonlijke relatie bestaat met het doel waardoor men benaderd wordt, zal men eerder geven. Zo dragen gelovigen meer bij aan kerkelijke doelen dan anderen. Mensen die een vriend of familielid hebben met de ziekte van Parkinson zullen eerder aan het Parkinsonfonds geven. Ook een bekende Nederlander als ”gezicht” van jouw organisatie kan helpen om de betrokkenheid te vergroten.
Tip: Probeer binnen je huidige adressen de doelgroep met een zekere betrokkenheid met jouw organisatie te herkennen en richt je tot hen met een boodschap ”op maat”.

Goed gevoel

Mensen doneren om er zelf een goed gevoel van te krijgen. Onderzoek toont aan dat door te geven de aanmaak van opwekkende stofjes in je hersenen gestimuleerd. Doneren heeft daarmee dezelfde fysiologische effecten als roken of het eten van chocolade.
Tip: Bevestig gevers op zoveel mogelijk plekken en manieren in het feit dat ze iets goed doen door te doneren. Bedank ze uitvoerig en tijdig!

Belastingvoordeel

In Nederland kun je als donateur het geld dat je aan goede doelen geeft in sommige gevallen aftrekken van de belasting.
Tip: Gebruik waar mogelijk de actuele regels omtrekt belastingaftrek in je communicatie. 

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close