Wat geeft Nederland

Hoe(veel) geeft Nederland aan goede doelen?

Sinds 1993 wordt door de werkgroep Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit van Amsterdam een studie gemaakt van filantropie, het vrijwillig ter beschikking stellen van geld (en goederen) aan goede doelen van het algemeen nut.

In maar twee landen ter wereld wordt de omvang van deze filantropische geldstroom macro-economisch in kaart gebracht. Jaarlijks verschijnt in de Verenigde Staten sinds 1955 “Giving USA”, uitgebracht door de American Association of FundRaising Counsel (AAFRC) en uitgevoerd door de University of Indianapolis (Center for the Study of Philanthropy). Nederland is het enige Westeuropese land dat ook een dergelijk onderzoek kent.

Sinds 1993 is de Vrije Universiteit begonnen met het uitbrengen van “Geven in Nederland” dat elke twee jaar verschijnt. Uit de cijfers over 2011 blijkt dat een gemiddeld Nederlands huishouden jaarlijks 210 Euro aan goede doelen geeft.

Goede doelen die te maken hebben met Kerk en levensbeschouwing zijn daarbij favoriet, Het minste geld ontvangen goede doelen die Onderwijs en onderzoek ondersteunen. De verdeling was in 2011 als volgt:

Verschillende soorten goede doelen

20% Kerk en levensbeschouwing (891 miljoen)
16% Sport en recreatie (715 miljoen)
14% Gezondheid (644 miljoen)
13% Internationale hulp (572 miljoen)
10% Maatschappelijke doelen (458 miljoen)
10% Cultuur (454 miljoen)
10% Natuur en dieren (435 miljoen)
6% Onderwijs en onderzoek (285 miljoen)

Ongeveer de helft van het totaal aan giften wordt gepland gegeven. Dat gebeurt door o.a. vaste donateurs, vaste bijdrages aan de kerk en periodieke schenkingen. De andere helft wordt spontaan gegeven. Spontaan geven gebeurt door dezelfde persoon vaak op verschillende manieren. Hieronder een overzicht van de methodes die gebruikt worden:

83% collecte aan huis
40% collecte op straat
50% iemand sponsoren
26% tv actie
20% evenement
15% brief met acceptgiro
10% aankoop van producten
8% via internet

Over ons

Mindwize helpt non-profits aan meer en betere donateurs door middel van aansprekende campagnes en verfijnde data-analyses. We zetten mensen aan tot actie. We zorgen voor meer giften en bouwen aan waardevolle relaties. Met 25 jaar ervaring weten we wat werkt om het beste resultaat te bereiken zodat jouw organisatie de wereld een beetje meer geluk kan brengen.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close