Groei in online doneren

Groei in online doneren

In de Verenigde Staten is volgens Philanthtopy.com in 2012 een groei van 14 procent in het aantal online donaties te zien.

Ook in Nederland zijn goede doelen websites steeds meer gericht op het werven van online donaties. Is jouw website klaar voor de toekomst?

Hieronder 5 tips die ervoor zorgen dat je meer online donaties krijgt:

  1. Je hoeft je niet te schamen om ook online om donaties te vragen. Maak een duidelijke ”call to action”, bij voorkeur op iedere landingspagina van je site. Zorg voor een opvallende doneer knop. Als je je doneer pagina verstopt zeg je eigenlijk tegen je bezoekers: ”we hebben geen donaties nodig!”
  2. Online doneren moet technisch vlekkeloos verlopen. Vraag in het formulier alleen om de informatie die je écht nodig hebt. Zorg dat bezoekers makkelijk kunnen switchen tussen een eenmalige donatie en een vaste donatie. Geef ze de keuze om een online machtiging te geven of te betalen met iDeal of creditcard.
  3. Online doneren is iets anders dan online shoppen. Geef je donors ook online het gevoel dat ze aan het doneren zijn. Laat zien wat je met hun donatie doet. Voorkom dat je bezoekers hun donatie in een winkelwagentje zien landen. Dat hoort thuis in een webshop!
  4. Zorg voor een perfecte tracking van je website bezoek. Met het correct inrichten van Google Analytics kun je precies zien hoeveel bezoekers aan het donatieproces beginnen en dit ook afronden. Heeft je donatiepagina meerdere stappen? Bekijk op welk moment bezoekers afhaken en verbeter je formulier. Beoordeel waar je best converterende bezoekers vandaan komen en baseer daar je marketingbeslissing op.
  5. Online geven gaat over je donor, niet over jouw organisatie. Als je om een donatie vraagt, doe dit altijd vanuit het perspectief van de donor. Als je een online donatie ontvangt, zorg er dan voor dat je de gever van harte bedankt. En ook hier: het gaat niet om jouw organisatie of projecten. Zet je donor in het zonnetje en zorg zo dat hij nog eens geeft!

Wil je meer weten over online marketing voor jouw organisatie? Bij Mindwize hebben we meer dan 20 jaar ervaring in het werven van donateurs. En met concrete oplossingen zorgen we er ook voor dat je online succes groeit.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close