Schets de oplossing, niet het probleem!

De ene ramp is de andere niet. Dat bleek duidelijk toen in 2010 in een paar weken tijd tweetal verschillende drama’s plaatsvonden.

overstromingen pakistanOverstromingen
Eind juli 2010 ontstonden in Pakistan, als gevolg van hevig regens, enorme overstromingen. Meer dan 2000 mensen kwamen om het leven en miljoenen mensen raakten hun huis kwijt. In totaal werden zo’n 14 miljoen mensen getroffen door het noodweer. De Verenigde Naties berekende dat hierdoor meer mensen werden geraakt dan bij de gevolgen van de Tsunami in 2004 en de aardbeving in Haïti in 2010 opgeteld.

Mijnramp
Een paar dagen later, op 5 augustus 2010, begaf het dak van een koper-goudmijn in Copiapó (Chili) het. Hierdoor werden 33 mijnwerkers in de mijn opgesloten.

mijnramp chiliDeze laatste ramp zorgde voor een ware mediasensatie. Vrijwel iedere krant en tv-station in de hele wereld berichtte wekenlang over de mijnramp.

De ramp in Pakistan, de grootste in de menselijke geschiedenis, werd nauwelijks genoemd.

Hoop doet leven
Wil jij weten waarom dit verschil ontstond? Hoop op een oplossing is het antwoord.

De berichten over de ramp in Pakistan waren vooral berichten van wanhoop. Wanhoop zonder gezicht. Zoveel slachtoffers, zoveel ellende… Wie of wat kon hier nog gered worden? De wereld keek uit pure hopeloosheid weg van deze ramp.

Het contrast met de ramp in Chili kon niet groter zijn. Dankzij een reddingsboring werd contact gelegd met de mijnwerkers, 700 meter onder de grond. De slachtoffers schreven briefjes, stuurden gesproken boodschappen naar boven en kregen eten, drinken en medicijnen. Vrijwel ”realtime” werd de wereld 52 dagen lang op de hoogte gehouden over het plannen en de vorderingen van de reddingswerken.

We willen best helpen om problemen op te lossen. Maar er moet hoop zijn. Wanhoop en uitzichtloosheid wordt automatisch vermeden.

Wil je zorgen dat jouw organisatie of doel de aandacht krijgt dit het verdient? Focus op hetgeen bereikt kan worden of al bereikt is. Laat uitzichtloze problemen waarvoor geen oplossing denkbaar is buiten beschouwing. Communiceer niet over het probleem maar schets de oplossing. En vraag daarvoor hulp!

Mindwize vertaalt al meer dan 20 jaar het verhaal van goede doelen op duidelijke manier. Met aandacht voor de oplossing, niet het probleem. Daarmee werven we succesvol donateurs in heel Europa.

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op!

 

 

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close