Vier feiten over het gebruik van direct mailings voor fondsenwerving

Vier feiten over het gebruik van direct mailings voor fondsenwerving

Sommige goede doelen zijn de laatste jaren gaan twijfelen over het gebruik van direct mailings voor fondsenwerving. ”We lezen toch alleen nog maar informatie op onze tablet of smart phone?” of ”Het versturen van een email is toch gratis?” zijn opmerkingen die we regelmatig horen.
Natuurlijk zien we bij Mindwize dat donateurs op steeds meer manieren bereikt en geïnformeerd kunnen worden. Maar een ding staat voor ons vast: direct mailing hoort thuis in de fondsenwerving mix van goede doelen. Voordat jouw organisatie beslissingen neemt over de manier waarop bestaande en nieuwe donateurs benaderd moeten worden, willen we je graag 4 waarheden over direct mailing uit onze praktijk laten weten.

Vier waarheden over direct mailing

1. Jouw bestaande donateurs verdienen post

Je kunt direct mail inzetten voor het benaderen van twee doelgroepen: je housefile (bestaande donateurs) en je prospectfile (adressen die je koopt of huurt en die niet, of niet recent een donatie aan jouw organisatie hebben gemaakt). Iedere non profit organisatie, groot of klein, zou direct mail moeten gebruiken om de bestaande donateurs te bereiken. Ook al bestaat je organisatie pas en een jaar en heb je niet meer dan 40 donateurs, stuur tenminste een maal per jaar een brief waarin je vraagt om een nieuwe donatie. Je housefile met direct mail benaderen levert altijd rendement op.

2.Prospects mailen is niet voor beginners

Je doelstelling bij het mailen van een prospect file is om tenminste de kosten van je mailing terug te verdienen en je housefile te laten groeien. Een slecht opgestelde of vormgegeven direct mailing of een verkeerd bestand zal ervoor zorgen dat jouw organisatie veel geld verliest. Het succesvol mailen van een prospect bestand is een kunst die je alleen door ervaring kunt leren. Gebruik de ervaring van een bureau om jouw prospect mailing tot een succes te maken.

3. Jouw bestand is goud waard. Behandel het op die manier

De kans dat jouw donateurs opnieuw zullen geven omdat je ze een brief stuurt is groot. Zeker als je ze op die manier hebt geworven. Je housefile is dan ook goud waard. Zorg dat dit zo blijft door zorgvuldig met je bestand om te gaan. Voorkom dat jouw donateurs het gevoel krijgen dat ze voor jou slechts een ”portemonnee” zijn. Stuur niet te vaak brieven en wissel verzoeken om een donatie af met informatieve mailings en bedankbrieven. Behandel je donateurs met respect en zij zullen je organisatie blijven steunen.

4. Gebruik direct mail alleen als je ook kunt en wilt meten en testen

Vooral het mailen van een prospectbestand kan alleen slagen als je test. Als je bijvoorbeeld een bestand van 100.000 prospects hebt gehuurd of gekocht stuur je eerste je brief naar 5000 adressen. Als blijkt dat deze test rendabel verloopt, stuur je de brief aan de rest van het bestand. Anders pas je de inhoud van de direct mailing aan of huur je een ander bestand.

Zorg dat je de resultaten van al je mailingen vastlegt. Als je housefile dit jaar bijvoorbeeld niet goed respondeert op een vragenlijst die je in het voorjaar verstuurt, is de kans groot dat dit volgende jaar opnieuw speelt.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close