Tips voor het schrijven van een brief om donateurs te werven

Direct mail is nog altijd de meest effectieve manier om donateurs te werven. Met een goede brief kun je ervoor zorgen dat nieuwe donateurs aan jouw organisatie gaan geven of dat bestaande relaties opnieuw geven. Er zijn een drietal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een succesvolle wervende brief.

1. De doelgroep van je brief

Voor wie schrijf je je brief? Gaat het om de werving van prospects (potentiële donateurs) of schrijf je een brief naar contacten die eerder aan jouw organisatie hebben gedoneerd? De doelgroep bepaalt de belangrijkste onderdelen van de je brief.

Onderdelen van een brief aan potentiële donateurs

  • Wie ben je, wat doe je
  • Wat wil je
  • Waarom zou de prospect jou vertrouwen
  • Waarom is jouw organisatie van belang
  • Wat heb jij te betekenen voor de potentiële donateur
  • Waarom vraag je nu om actie

Onderdelen van een brief aan bestaande donateurs

  • Wat heb je met de vorige donatie gedaan
  • Ben je dankbaar
  • Wat wil je nu
  • Kun je bewijzen dat je goed werk levert
  • Leg opnieuw uit wie je bent
  • Waarom vraag je nu om actie

2. Wees persoonlijk

Gebruik de naam van de ontvanger.
Gebruik persoonlijke voornaamwoorden als jij en ik.
Gebruik de kenmerken van je lezer: ”als een ouder weet jij ook…” of  ”als inwoner van…”
Gebruik handschrift in je brief.

3. De inhoud telt

Je brief is geen brochure. Beschouw jouw fondsenwervende brief als een schriftelijke vorm van een gesprek met je donateur. De opbouw en inhoud van je brief bepalen het succes. Gebruik onderstaande checklist om de inhoud van je brief te controleren

Checklist voor een goede wervende brief

  • Is je openingszin kort en duidelijk?
  • Is je brief persoonlijk? Gebruik zoveel mogelijk ”jij en ik”
  • Is de reden van je brief duidelijk? ”Ik schrijf je deze brief omdat…”
  • Wat is de belofte die je kunt maken?
  • Heeft de brief urgentie? Waarom schrijf je nu?
  • Vraag
    Vraag
    Vraag
    Gebruik ten minste drie momenten in je brief om te vragen om een donatie.
  • Staat je (potentiële) donateur centraal in je brief? Hij is de held van jouw verhaal!

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close