Testen van je direct mailing: 8 variabelen

Het succes van je brief is afhankelijk van een aantal factoren. Factoren die je stuk voor stuk kunt testen.

1. Doelstelling van je mailing

Wil je met je mailing eenmalige gif­ten werven? Wil je dat bereiken met een eenmalige machtiging of wilt u de ontvanger laten geven met een acceptgiro? Of wil je een stap verder gaan en de ontvanger overtuigen een machtiging tot wederopzegging te verlenen? Of geef je de (potentiële) donateur de keuze uit beide: eenmalige gift of machtiging tot wederopzegging? De doelstelling die je kiest, bepaalt in hoge mate de respons. Een test zal je helpen te bepalen welke doelstelling je uiteindelijk het meeste rendement oplevert. Dat kan trouwens verschillen van doelgroep, adressenbestand en donateurssegment. Hoe hechter je band met de ontvanger, hoe zwaarder je propositie kan zijn.

2. Doelgroepen en segmenten

Hoe liggen je kansen binnen de verschillende doelgroepen en donateursgroepen? Maak onderscheid tussen de adressen in je eigen bestand (potentiële donateurs, losse-giftgevers, machtigers) en adressen die je van derden gebruikt.

3. Opvolging van je DM

Het opvolgen van je mailing kan het rendement enorm versterken. Met welke communicatiekanalen, mediatypen en combinaties van mediatypen kun je jouw doelgroep het beste benaderen? Gebruik je een reminder mailing? En aan wie stuur je die. OOk telemarketing en e-mailings (in combinatie met een landingspagina) hebben hun meerwaarde inmiddels ruimschoots bewezen. En heb je wel eens getest met retargeting, bv binnen een Adwords campagne? Test welke opvolging voor jouw doelgroep het beste werkt.

4. Product en propositie

Met testen kun je bepalen of een geefdoel met succes kan worden gelanceerd of wat het effect is van een wijziging in geefdoel of propositie. Mik je meteen op het binnenhalen van grote gevers of bent u ook tevreden met kleine gevers die zich in de loop van de tijd – met de juiste opvolging – kunnen doorontwikkelen? En welke donateurssegmenten heb je al benaderd met een verzoek je organisatie te betrekken in een nalatenschap?

5. Concept en creatie

Het testen van verschillende creatieve concepten kan een verschil in respons, geefgedrag en dus rendement te zien geven.

6. Responskanalen en -mechanismen

Via welk kanaal kunt je geïnteresseerden in uw je aanbod het beste laten reageren: via (een landingpagina) in je website, e-mail, sms, telefonisch, per post of wellicht via social media? Of misschien wel een combinatie van die mogelijkheden?

7. Timing en frequentie

Timing en frequentie van je communicatie is waarschijnlijk de meest onderbelichte testvariabele in direct mail. Denk aan het moment waarop – en de frequentie waarin je je donateurs het beste kunt benaderen. Ook het moment van follow-up speelt een grote rol in de respons. Je kunt testen in welke periode van het jaar je donateurs het beste responderen op een bepaald verzoek, op welke dag van de week je je mailing het beste kunt laten bezorgen en op welk moment je je donateurs het best kunt bellen of e-mailen.

8. Distributiekanalen en -methoden

Door wie laat je je mailing bezorgen? TNT Post, Sandd, DHL Global Mail? Wat zijn de ver­schillen in kosten, welke keuze heb je in bezorg­momenten, postretouren, respons?

Stelselmatig testen

Vergeet je onderbuikgevoel. Begin met het testen van de factoren waarvan je de grootste invloed mag verwachten. Het zal beslist grote verschillen in resultaten te zien geven.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg ons op Facebook.

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close