Grote gevers werven

Iedere fondsenwerver droomt van grote giften voor zijn organisatie. Maar wie zijn die grote gevers? Hoe zijn ze te bereiken en nóg belangrijker: hoe zorg je ervoor dat ze die grote giften aan jouw organisatie gaan doen?

Mindwize heeft een aanpak ontwikkeld en getest waarmee eenvoudig en op korte termijn een rendabel grote gever programma is op te starten: Het Grote Gever Groeimodel. Dit succesvolle model is bij meerdere stichtingen geïmplementeerd met als gevolg een structurele upgrading van de middle donors en vermogende donateurs. Veel organisaties weten met deze aanpak een aanzienlijke inkomstengroei over meerdere jaren te realiseren.

We doorlopen samen met jou een aantal stappen in het opzetten van een grote gever campagne:

1. Analyse

Identificatie van de doelgroep begint in de eigen database. Actieve grote gevers, middle donors en vermogende donateurs vormen het potentieel om een grotere gift te doen.

2. Segmentatie

Het segmenteren van de adressen uit de analyse is van groot belang. Hiermee kan een aanpak op maat ontwikkeld worden.

3. Doelstellingen

Met het gesegmenteerde bestand kan een nulmeting worden gedaan. Wat zijn de actuele inkomsten per segment? Wat zijn je groeidoelstellingen?

4. Enquête

Wat zijn de behoeftes van je doelgroep? Hoe kun jij daar op inspelen? Met een enquête onder je belangrijkste donateurs kom je erachter voor welke activiteiten van jouw organisatie men de meeste interesse heeft (en wellicht extra geld over heeft). Zo’n enquête kan het best telefonisch worden afgenomen. Zo ontstaat de mogelijkheid om een dialoog met je doelgroep aan te gaan.

5. Strategisch plan

Met de resultaten uit je eerste vier stappen kun je een strategisch plan uitwerken. Formuleer de antwoorden op vragen als:
”Welke inkomsten wil ik de komende jaren realiseren en welke investeringen moet ik daarvoor doen?”
”Met welk concreet projectvoorstel ga ik mijn doelgroep benaderen”
”Met welke kansen of bedreigingen moet ik rekening houden bij het opzetten van mijn campagne?”
”Hoe verdeel ik taken en rollen binnen mijn organisatie om de campagne te laten slagen?”

6. Draagvlak creëren

Grote giften werving vereist draagvlak en betrokkenheid binnen de organisatie. De directeur van je organisatie kan hiervoor vaak de weg vrijmaken en het voorbeeld geven. Grote gevers stellen het op prijs als de directeur persoonlijk contact met hen opneemt.

7. Campagne ontwikkelen

Iedere organisatie heeft een unieke positie in de markt. Mindwize ontwikkelt een campagne op maat met o.a. aandacht voor persoonlijke benadering in de campagne, de zorg voor een geïntegreerde campagne (alle communicatiemomenten en middelen op elkaar afstemmen) en het zorgvuldig betrekken van creatie en productie bij het ontwikkelen van de campagne.

8. Evaluatie

Evaluatie van de campagne is een belangrijke stap. Zijn de doelstellingen gehaald? Wat is het werkelijke resultaat? Wat was de bijdrage van de individuele campagnemiddelen en momenten? Met de resultaten uit de evaluatie worden volgende campagnes geoptimaliseerd.

Aan de slag!

Een grote gever campagne kan voor 90% worden uitbesteed. Het resultaat in het eerste jaar is ongeveer kostendekkend. Dat betekent dat een stichting het eerste jaar zowel de kosten voor het strategische traject (analyseren en plannen) als ook de kosten voor het voeren van de campagne terug kan verdienen. Tijdgebrek hoeft dus geen rol te spelen. Het Grote Gever Groeimodel is een rendabele formule waarbij de werkelijke vruchten van de investering na langere termijn geplukt kunnen worden.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close