Donateurs raken met geur

Millward Brown is een van de grootste marktonderzoeksbureaus ter wereld. Uit een van hun onderzoeken blijkt dat het prikkelen van de zintuigen, waaronder geur, een aantoonbaar effect heeft op het opbouwen van naamsbekendheid, het vergroten van merkentrouw en het overhalen tot een aankoop.

De kracht van geur

Vooral het inzetten van geur zou goed werken. Geur is de krachtigste drager van herinneringen. De reukzin is direct verbonden met het deel van de hersenen dat stemming en emoties reguleert. Door het opsnuiven van een bepaalde geur kan iemand letterlijk “geraakt’ worden. Geuren kunnen ook zorgen voor een goede of slechte gemoedstoestand.

Gedrukte media (waaronder direct mailings) maken het mogelijk om 5 verschillende zintuigen te prikkelen: zicht, tast, smaak, geluid en geur. Toch wordt volgens het onderzoek van Millward Brown zo’n 80% van alle marketingbudget gericht op de ogen.

Maar er komt steeds meer aandacht voor zintuigen-marketing. Afgelopen jaar hebben verschillende bedrijven direct mail in combinatie met geurmarketing succesvol ingezet. Zo was er een ”voorjaarsschoonmaak” mailing met een heerlijk ”schoon luchtje” van een bekend automerk. En was er de succesvolle vakantiefolder van het Frans verkeersbureau met de geur van lavendel.

Geuren bepalen emotie

Met bepaalde geuren kun je je richten op bepaalde emoties. Vanille is een comfortgeur die doet denken aan moedermelk. De ontvanger zou zich hierbij geborgen en veilig voelen. Citrusgeur zou een gevoel van ”direct geluk” opleveren. Oriëntaalse geuren met houtachtige tonen, musk en cypres leveren degene die ze ruikt een zelfverzekerd gevoel op. De geur van bloemen zorgt ervoor dat mensen zich kalm en positief voelen.

Wij houden van resultaat

Mindwize is een full service dialoog marketing bureau. Wij geloven in meetbare resultaten, daar ligt ons hart. Met bewezen succesvolle dialoog marketing technieken behalen we voor jouw organisatie het hoogste netto resultaat. Waarom zou jij bij je volgende direct mailing niet eens een geurtje inzetten om je donateur te overtuigen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een goed gesprek over meer resultaat voor jouw organisatie.

Nieuws voor fondsenwervers

Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook.

 

Wij gaan er van uit dat als u onze website bezoekt, u akkoord gaat met het gebruik van deze cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close