Mercy Ships in stroomversnelling

Scherpe doelgroep-analyse leidt tot verbluffend resultaat

De schepen van Mercy Ships varen jaarlijks uit naar de Afrikaanse kusten. Aan boord zijn artsen en medische specialisten met een missie: de overlevingskans van mensen vergroten. Mercy Ships vroeg ons acht jaar geleden om ze te helpen met het werven van nieuwe donateurs. En dat doen we nog steeds met succes.

 

De vraag was helder: wat is de meest effectieve manier om nieuwe donateurs te werven? Om de vraag net zo helder te kunnen beantwoorden, begonnen we een uitgebreid onderzoek. We analyseerden de markt, de mogelijke doelgroepen van Mercy Ships en hun favoriete mediakanalen. We bezochten de sociale groepen waar de potentiële donateurs zich bevonden. We lazen de tijdschriften die zij lazen, we bezochten de sites die zij bezochten. Vervolgens testten we verschillende strategieën op doeltreffendheid.

Uiteindelijk kozen we voor een combinatie van inserts in magazines en Direct mail. De mix van middelen had één duidelijke boodschap, maar richtte zich op verschillende doelgroepen. Zo zorgden we ervoor dat hetzelfde verhaal veel verschillende potentiële donateurs tot de verbeelding sprak. Een strategie die we de jaren erna zijn blijven testen en bijschaven.

Mercy Ships maakt mensen blij

Goede ideeën kunnen de wereld veranderen. Dat heeft Mercy Ships zelf ruimschoots bewezen. Al sinds de jaren 70 bieden de crewleden van de gelijknamige schepen medische hulp aan mensen in de armste landen van de wereld. Het ‘drijvende ziekenhuis’ bereikt ontzettend veel mensen. Het grootste deel van de Afrikaanse bevolking woont immers binnen een straal van 50 kilometer van de kust. Doordat het aantal donateurs snel afnam, dreigde Mercy Ships desondanks in zwaar weer te belanden.

Ingezette Middelen

Het resultaat van de geïntegreerde aanpak was verbluffend. Het aantal donateurs steeg aanzienlijk. Een trend die zich ook in de jaren erna doorzette. Ook het rendement van de actie was hoog. Een aantal mailingen was break-even, wat een unicum is in de wervingswereld. De grondige analyse vooraf had duidelijk effect gesorteerd. We konden de campagnes perfect afstemmen op het publiek. We bleven de uitkomsten analyseren, zodat we de vervolgacties nog beter, scherper en doeltreffender konden maken.
Zo hielden we Mercy Ships niet alleen drijvende, we veroorzaakten een ware stroomversnelling. Een resultaat waar we meer dan trots op zijn. Want dankzij het grote aantal nieuwe donateurs kan Mercy Ships blijven uitvaren en meer mensen een kans op een gezond leven bieden.

Het grondige voorwerk heeft duidelijk effect gesorteerd.

Robert Leendertse Account Manager

Hij heeft antwoord op al jouw vragen.
Je kunt hem bereiken op 06 24574936 of via dit nummer:

Bel 023 - 567 7000