Wat huppelen ons kan leren over fondsenwerving
Misschien heb je haar voorbij zien huppelen. Het meisje dat vrolijk springend naar het vliegtuig in Kabul gaat om te worden geëvacueerd. Daar word je toch vrolijk van!
Het filmpje gaat inmiddels de wereld rond, is ‘viral’ gegaan, zoals we dat tegenwoordig noemen. En dat is niet zo gek. Het heeft alles in zich om dit ingewikkelde verhaal menselijk en begrijpelijk te maken. “Hartverwarmend”, noemde Sigrid Kaag het in een tweet.
Het is een goed voorbeeld voor ons fondsenwervers. Het laat zien hoe en waarom storytelling zo goed werkt.
Maak het klein, maak het menselijk.
Jouw stichting werkt aan grote problemen. De oplossingen zijn vaak complex en hebben vele lagen. Zoals ook de situatie in Afghanistan.
Jij bent als professional 24 uur per dag, zeven dagen in de week bezig om ingewikkelde problemen op te lossen. En daardoor zijn veel dingen logisch en normaal voor jou. Maar een donateur ontbreekt de kennis en de tijd om alle nuances te snappen.
Het is belangrijk, maar niet voor je donateur.
Dit wordt de ‘Curse of Knowledge’ genoemd (https://betterfundraising.com/the-curse-of-knowledge/).
Het is jouw taak om je complexe verhaal terug te brengen naar een klein, hapklaar en emotioneel brokje. En daar is storytelling het perfecte middel voor, zoals de 7-jarige, huppelende Neha laat zien.
‘Facts tell, emotions sell’ ̶ Brian Tracy
Tot het verhaal van Neha naar buiten kwam, keken we als een buitenstaander naar de beelden in dat verre en ingewikkelde land. Moeilijk om daar iets bij te voelen.
En toen kwam Neha door ons beeld huppelen 🙂
Plotseling konden we iets voelen bij dit verhaal. Een mens van vlees en bloed. Werd het grote, abstracte verhaal teruggebracht tot een enkele kleine emotie. De blijdschap van een kind om aan de ellende te ontsnappen. We wilden het delen, laten zien aan anderen. En het verhaal ging de wereld rond.
Nu voel ik de noodzaak van deze evacuaties.
Mensen geven aan mensen, niet aan organisaties.
Jouw opdracht als fondsenwerver is om je complexe verhaal terug te brengen tot het verhaal van 1 kind, 1 moeder, 1 hondje, 1 vioolspeelster, 1 stukje natuur.
Dat moet je wel durven! Want voor nuance, complexiteit en feiten is geen plek. Dan moet de boodschap simpel, specifiek (een klein deel van alles wat jouw organisatie doet) en emotioneel zijn.
Je zult tegen protesten aanlopen, van je programmamensen, van je baas, van anderen in de organisatie. Ze zullen zeggen dat het te simpel is, niet compleet. We doen veel meer dan dat.
Maar het is het waard. Want fondsenwerving gaat over je donateurs, niet over je organisatie.
Wat is jouw Neha-verhaal?
Bas van Breemen – Senior Strateeg bij Mindwize
Bron: https://jeugdjournaal.nl/artikel/2395763-huppelend-meisje-uit-afghanistan-vertelt-over-viral-foto.html
Bron foto: Reuters
Meer fondsenwervings-blogs
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.
Heb je vragen? Neem contact met ons op!