Waarom geven mensen?

Jos Stelling vertelde in het dagblad Trouw over zijn veertigjarige relatie met zijn geliefde. Een relatie die vriendschap als basis heeft – misschien wel de hoogst haalbare vorm van liefde – aldus onze geïnterviewde. Maar Jos ging verder over liefde en zei toen iets wat een les is voor alle fondsenwervers:

“Alle andere daden die liefdevol lijken, hebben vaak een bijbedoeling. Ik liep pas een stuk terug om een bedelaar twee euro te geven. Dat klinkt grootmoedig, maar dat is het helemaal niet, het geeft mij een goed gevoel om die bedelaar te helpen. Puur eigenbelang.“

Mensen doneren vooral om zichzelf een goed gevoel te geven

Dit is wat ik in mijn workshops en trainingen over fondsenwerving duidelijk wil maken aan collega’s uit het vak. Ik had deze universele regel in fondsenwerving niet beter kunnen verwoorden, dan hoe Jos dat deed.

“Puur eigenbelang“

Jouw taak als fondsenwerver

In mijn workshops schets ik mijn cursisten vervolgens de rol die ze als fondsenwerver hebben: het goede gevoel opwekken bij je donateurs. Maar hoe doe je dat? Belangrijk is dat je de volgende formule volgt:

Vragen – bedanken – rapporteren

  • Goed vragen doe je door donateurs een probleem te laten zien dat ZIJ kunnen oplossen, niet jouw organisatie. Een ander leven dat zij ten goede kunnen veranderen.
  • De donateur bedanken doe je SNEL en vooral persoonlijk en warmhartig.
  • En door terug te rapporteren laat je het VERSCHIL zien dat de donateur daadwerkelijk in het leven van iemand anders heeft gemaakt (ook hier weer: niet het verschil dat jouw organisatie maakt, maar de donateur).

“Wauw! Iemand heeft een beter leven dankzij mij.”

Maak je donateur de held van je verhaal en geef je donateur een goed gevoel, dan zal hij of zij bereid zijn om meer te geven.

Win-winsituatie

Ik sluit mijn workshops altijd af met een slide met een smiley. De tekst erbij luidt:

“You are in the business of selling happiness to your donors.”

Je baan klinkt toch veel leuker zo?

Vervul deze rol en je zult vele malen succesvoller worden als fondsenwerver.
Veel plezier met het verkopen van geluk.

P.S. Voor iedere fondsenwerver die ook geluk wil verkopen aan zijn of haar donateurs, heb ik gratis een Smiley button klaarliggen. Stuur me even een e-mail met je adresgegevens en ik stuur je graag (gratis) een glimlach button. Draag hem met trots!

Lees hier het artikel in de Trouw.

Bas van Breemen
Senior Strateeg

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand fondsenwerving nieuws in je inbox.

Meer fondsenwervings-blogs