Vijf hartverwarmende fondsenwervingslessen van Opa K’NEX en Oma Leny

Het is fijn om tussen alle bestormingen, afgetreden kabinetten en langere lock downs ook wat hartverwarmend nieuws te krijgen – Bedankt, Jeugdjournaal!

Afgelopen week keek ik het NOS Jeugdjournaal met mijn zoon van negen en werd getrakteerd op twee mooie verhalen met fondsenwervingslessen.

Eerst was er het verhaal van Oma Leny
Het nieuwe jaar leek voor haar niet slechter te kunnen beginnen toen haar auto tijdens Oud en Nieuw volledig uitbrandde. Maar twee weken later huilde ze tranen van geluk. Dankzij een succesvolle inzamelingsactie was er binnen afzienbare tijd genoeg geld om een nieuw tweedehandsje voor Oma Leny te kopen.

“Donaties stromen binnen voor nieuwe auto oma Leny: ‘Hartstikke bedankt!’”

En toen volgde nog het hartverwarmende verhaal van Opa K’NEX
(wat een fantastische geuzennaam).

Dit is het verhaal van de trieste diefstal van het zelfgebouwde reuzenrad van de 78-jarige Anton van der List (78), ‘Opa K’NEX’, en de succesvolle inzamelingsactie die binnen enkele uren maar liefst 10.000 euro ophaalde.

“Iedereen wil ‘Opa K’NEX’ helpen na diefstal van zijn enorme reuzenrad.”

Hier word ik blij van.

Het bewijst maar weer eens dat mensen van nature willen helpen. Als je ze maar de juiste haakjes biedt. Haakjes die jij ook in je fondsenwerving kunt toepassen.

Vijf fondsenwervingslessen van Opa K’NEX en Oma Leny

Les 1: Mensen willen van nature geven

Zie jouw fondsenwerving niet als een bedelactie om geld. Maar als een kans die je mensen biedt om iets goeds te doen. Echt waar, als je zo naar je wervingsactie kijkt, wordt het leuker en beter.

 

Les 2: Verhalen creëren betrokkenheid

Stel dat deze acties geld hadden gevraagd om een fonds te helpen vullen om gedupeerde ouderen bij te staan. Dan hadden Oma Leny en Opa K’NEX nu nog in zak en as gezeten. Maar toch is dit hoe veel goede doelen vragen om donaties.

Vertaal je programma naar verhalen van echte mensen met echte problemen.  Verhalen over zichzelf, hun oma. Hun opa. Het maakt je fondsenwerving effectiever. Mensen helpen mensen, niet organisaties en programma’s.

 

Les 3: Bied een tastbare oplossing

Nieuwe K’NEX, een nieuw tweedehands autootje. Kijk, daar kan ik mij wat bij voorstellen. Daar wil ik aan bijdragen. Daar heb ik het idee dat ik een verschil kan maken.

Mensen willen weten hoe hun bijdrage het verschil kan maken in het leven van iemand anders. Vraag voor tastbare oplossingen. Niet voor programma’s of projecten. Of zoals fondsenwervingsexpert Jeff Brooks het mooi verwoordt: “Kun je het fotograferen?”

Wat is jouw K’NEX?

 

Les 4: Durf te vragen

Fondsenwervingsorganisaties zijn ontstaan om een probleem van andere mensen, dieren en natuur op te lossen. En we weten dat mensen graag willen helpen om problemen op te lossen. Maar stichtingen willen vaak graag successen delen. Dat is prima, maar niet in je fondsenwerving.

Wat is sterker?

“Oma Leny heeft inmiddels een nieuwe tweedehands auto dankzij mensen zoals u. Ze kan weer mensen bezoeken.  Wilt u anderen helpen?”

Of

Help mee en geef oma Leny een nieuw tweedehands autootje. Van haar AOW’tje kan zij dit zelf niet betalen. Een auto is haar enige manier om mensen te ontmoeten.

 

Les 5: Urgentie zet aan tot actie

“Waarom schrijf je mij vandaag?” Dat wil je donateur weten. Beantwoord die vraag daarom meteen aan het begin van je fondsenwervingsbrief of -campagne. Zonder urgentie volgt uitstel. En van uitstel komt…
Omschrijf waarom steun van je donateur vandaag nodig is: oma Leny leeft elke dag in een isolement zonder auto. Ze heeft nu een probleem.

 

En hoe gaat het ondertussen met Oma Leny en Opa K’NEX?

Oma Leny was helemaal in tranen toen ze haar nieuwe tweedehands auto kreeg.

Oma Leny: 

 

Opa K’NEX heeft een nieuw reuzenrad gekregen en 10.000 euro.

Het geld heeft hij geschonken aan het Prinses Máxima Centrum in Utrecht, waar kinderen met kanker worden geholpen.

Opa K’NEX: 

Mensen deugen, een mooie opbeurende boodschap in deze moeilijke tijden.

 

Bas van Breemen, Creatief Strateeg
bas.van.breemen@mindwize.nl 

Tips voor meer donaties

We hebben voor alle fondsenwervers in Nederland het boek ’99 tips voor meer donaties’ gemaakt. Praktische tips die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

99 tip voor meer donaties

Download de 99 tips en lees meer over: 

  • Tips voor een succesvolle nieuwsbrief
  • Tips voor een goed verhaal
  • Tips voor het testen van je fondsenwervingsprogramma
  • Tips voor je envelop
  • En nog veel meer…

Het boek is een een praktische handleiding voor iedere fondsenwerver. Download het boek en pas de tips vandaag nog toe!

Download het boek 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij helpen non-profits aan meer en betere donateurs

Meer fondsenwervingstips