Projectbezoek: zo kom je aan mooie verhalen voor je fondsenwerving (storytelling)

Goede fondsenwerving is storytelling. Maar wat zijn goede verhalen? En hoe kom je daaraan? Voor veel stichtingen is dat lastig. De lokale projectmanagers zijn druk met de projecten. Zij hebben weinig tijd om je de nodige input te geven en vaak ook niet de kennis. Daarom gaat Mindwize regelmatig met klanten mee op projectbezoek.

We maken foto’s, leggen vast wat het project in de dagelijkse praktijk inhoudt en we interviewen onderzoekers, artsen, patiënten, moeders. De interviews leveren vaak verhalen op die de donateur raken en die haar het gevoel geven dat zij iets wil doen om te helpen.

Samen op projectbezoek voor goede input voor je fondsenwerving

Je kunt je fondsenwerving enorm verbeteren als je zelf projecten bezoekt. Je ervaart wat nou echt de problemen zijn, krijgt meer inzicht in wat er nodig is, ontdekt welke stappen er nog gezet moeten worden. Zo krijg je de fondsenwervingsvraag heel concreet. En dat stelt je in staat het verhaal en de vraag kraakhelder over te brengen aan je donateurs, zodat je meer impact kunt maken met je fondsenwerving.

Vaak levert een projectbezoek zelfs nieuwe ideeën op voor je fondsenwerving. Helemaal als je scherp hebt wat de donateur echt wil en moet weten om zich betrokken te voelen. Daarin begeleiden we je graag.

Ik ga op projectreis en ik neem mee…

Wat heb jij nodig om waardevolle input voor je fondsenwerving op te halen bij je projecten?

Fotografie en video

Er gaat een fotograaf of videomaker met je mee op projectreis. Die fotografeert en/of filmt ter plekke. Onze beeldmakers weten hoe zo’n projectreis gaat, ze bereiden zich goed voor en verdiepen zich in het project en de gebruiken van het land.

Vooraf maken we een fotografie- en videoplan. Daarin staat precies wat voor foto’s en video’s nodig zijn. We slaan trouwens twee vliegen in één klap: je hebt niet alleen beeld voor de fondsenwervende campagnes, maar ook voor de communicatieuitingen van je stichting, bijvoorbeeld op de website.

Verhalen ophalen en interviewen

Samen met jou halen we verhalen over de projecten door mensen te interviewen. Van tevoren maken we een duidelijk projectreisplan. Daarin staat welke soort verhalen we zoeken en welke mensen we graag willen spreken. Een arts, een moeder, een patiënt? We bereiden de interviews zo goed mogelijk voor. Maar eenmaal ter plekke houden we ogen en oren open voor het onverwachte ‘haakje’ dat ook waardevol kan zijn voor je fondsenwerving.

Lokale partners trainen om zelf verhalen op te halen

Hoe zorgen we dat je lokale partners voortaan kwalitatieve input aanleveren voor de fondsenwerving, zonder dat zij het gevoel hebben dat dat ten koste gaat van hun projectwerk? Daar helpen we graag bij. Tijdens de projectreis trainen we hen om oog te krijgen voor de juiste verhalen. En samen zoeken we een manier die het makkelijk maakt om die verhalen bij jou te krijgen.

Integere en betrokken partner

Uiteraard vragen we alle mensen die we spreken, fotograferen en filmen om hun toestemming en we leggen hun consent correct vast. We werken integer. We geven bijvoorbeeld geen cadeautjes, nemen zelf niets aan en blijven altijd respectvol. Bovendien kun je erop vertrouwen dat wij ons heel betrokken voelen bij je project, we hebben hart voor het mooie werk dat onze klanten doen.

Stichtingen hebben vaak zelf ook richtlijnen of (veiligheids)trainingen. Daar houden wij ons aan en zo nodig volgen we natuurlijk een training.

Je houdt veel over aan een projectbezoek

Na een projectbezoek is het makkelijker om nieuwe verhalen te krijgen voor je fondsenwerving. Het verbetert je contact met collega’s ter plaatse en andere partners. Je gaat immers een aantal dagen intensief met elkaar om. Als je dan nog een aanvullende vraag hebt, zijn de lijntjes heel kort.

Als je slim bent, houd je na je bezoek regelmatig contact met je lokale partners via Zoom of Teams. Laat ze bijvoorbeeld aansluiten bij briefings aan ons en regel dat wij hen ook dingen kunnen vragen.

Voorbeeld van een campagne na projectbezoek

Onze collega Liselotte van der Zwet was in Tanzania voor Stichting Child-Help. Ze sprak met artsen, interviewde moeders van kinderen met een handicap en onverwacht kon ze zelfs aanwezig zijn in de operatieruimte tijdens een hersenoperatie.

Grote-geversmailing voor Child-Help

“Dat was een heel kostbaar moment, je wilt daar alles uit halen en goed materiaal verzamelen.”

Liselotte maakte de projectreis samen met de klant en onze huisfotograaf.

“Ik voel me op zo’n reis als een vis in het water. Omgaan met de mensen uit verschillende culturen gaat me makkelijk af en ik vind het fijn een vertrouwensband met ze op te bouwen. Als mensen hun verhaal met je delen, brengt dat vaak intense emoties bij hen teweeg. Vaak zijn het mensen die nooit echt gehoord worden en nu komt er iemand die aandachtig luistert wat ze te zeggen hebben. Ik merk dat dat ze goed doet.”

Na het projectbezoek ontwikkelden we deze campagne voor Stichting Child-Help.

Nog een voorbeeld? Lees hier over ons projectbezoek met Simavi.

Ook waardevolle input verzamelen voor je fondsenwerving?

Heb jij problemen om de juiste input te krijgen? Welke hulp heb je daarbij nodig? Dat horen we graag (vrijblijvend natuurlijk). Neem contact op met Benjamin Braun via benjamin.braun@mindwize.nl of bel 06 – 11 56 84 88.

Meer fondsenwervingstips

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang elke maand nieuws over fondsenwerving campagnes in je inbox.