25 tips van de ‘Kamala Harris for president’ campagne om meteen toe te passen in je eerstvolgende e-mailcampagne
Tijdens het schrijven van dit blog is nog niet bekend of Kamala de verkiezingen heeft gewonnen. Maar dat is niet erg. Want ik weet dat er grote budgetten zijn. En alles wordt getest. Dus wat vaker terugkomt in de inbox, is waarschijnlijk succesvol.
Deze 25 tips kun je meteen testen op je eigen e-mailcampagne om zo van e-mailinschrijvers donateurs te maken en om van donateurs een nieuwe donatie te krijgen.
De eerste 17 tips zijn voor je e-mail. De laatste 8 tips zijn voor je donatiepagina.
Tips voor je e-mail:
1. Werk met urgentie en deadlines
Kamala werkt altijd met campagnes. Campagnes stoppen op een bepaald moment en hebben dus een deadline. Een deadline geeft urgentie en urgentie zet mensen aan tot actie.
2. Wees direct en vertel meteen wat je nodig hebt
Mensen moeten hun aandacht over een heleboel dingen verdelen. Dus je kunt maar beter meteen to the point komen. Wat wil je van me is een van de eerste (onbewuste) vragen die een lezer stelt. Heb je daar meteen antwoord op?
3. Wees eerlijk
Heb je geld nodig? Draai er dan niet omheen. Heb je minder inkomsten dan gepland? Deel dat dan met je donateurs. Zij geven om je projecten en willen niets liever dan dat je zoveel mogelijk impact hebt. Dus ze willen helpen.
4. Verkoop de dreiging
Fondsenwervingsexpert Tom Ahern leerde mij dit: in elke campagne moet je de dreiging verkopen. Dus: wat als het probleem niet wordt opgelost, wat zijn daarvan de negatieve gevolgen? Iets verliezen is een krachtige emotie die mensen graag willen voorkomen.
5. Communiceer vaker
Ik zeg het tegen alle goede doelen die ik spreek: je kunt veel vaker communiceren met je donateurs dan je zelf denkt. Geef je donateurs de kans om te geven voor wat zij belangrijk vinden. We zien het elke keer weer bij onze klanten. Een extra mailing levert meer geld op. En donateurs gaan vaker per jaar geven. Begin eens met één campagne meer dan nu.
Op één dag ontving ik wel 7 e-mails van Kamala en consorten. Dat vraag ik niet van je. Maar durf jij 1 extra campagne te doen?
6. Segmenteer: iedere donateur zijn eigen e-mail
Kijk goed waar je lezer zich bevindt in de journey en bedenk wat die ene volgende stap is die jij wilt dat hij of zij zet. Zorg dat elke vorm van communicatie meehelpt aan dat ene doel.
Ik ben een nieuwsbriefinschrijver en heb nog geen donatie gedaan. Kamala weet dat. Ze stuurt mij gerichte e-mails die mij proberen te overtuigen om een eerste gift te doen.
7. Maak van lezers mensen die in actie komen
Nieuwsbrieflezers zijn waardevol. Maar uiteindelijk wil je dat ze een actievere connectie met je stichting krijgen. En uiteindelijk wil je dat ze donateurs worden. Zorg dus dat je nieuwsbrief niet alleen het delen van nieuws is. Maar zorg dat je nieuwsbrieflezers de argumenten geeft om een eerste donatie te doen. Of een tweede. OF een vaste donateur te worden.
8. Spreek je lezer aan op haar identiteit
Als mensen geven, doen ze dat vanuit een bepaalde identiteit. De ene keer als moeder, de andere keer als Nederlander, soms als dierenliefhebber of als aanhanger van de democratie. Als je dat weet en gebruikt, spreek je de donateur echt aan op wat zij belangrijk vindt.
9. Schrijf losjes, helder en alsof je praat
George Smith (beroemde fondsenwervingscopywriter) zei het al: fondsenwervingscopy moet klinken alsof je tegen me praat. Een organisatie die zich richt tot een groep mensen, klinkt niet persoonlijk. Maar hoe meer je communiceert van mens tot mens, hoe beter je resultaat.
10. Laat de impact van een gift zien
Donateurs zijn geïnteresseerd in impact. Maar let op, het is niet jouw impact. Het is de impact van de donateur. Vertel hem of haar wat voor goeds er gaat gebeuren als ze nu op de doneerknop drukken.
11. Zet social proof in, een krachtig neuro-instrument
Met social proof (sociaal bewijs) laat je zien dat anderen zoals je donateur al meedoen. Ieder mens kijkt naar wat goed gedrag is bij mensen die op hen lijken en doet dan hetzelfde.
12. Zoek een vijand tegen jouw ideale wereld
Mensen houden van een goede strijd tegen het kwaad. Dat kan een persoon zijn, bijvoorbeeld Donald Trump. Maar dat kan ook een ziekte zijn, een natuurramp, of ongelijke kansen voor kinderen. Geef je donateur die vijand om te verslaan.
13. Herhaal je boodschap
Had ik het al verteld? De meeste mensen lezen jouw communicatie niet. Ze hebben het niet gezien, ze waren weg of iets anders was op dat moment belangrijk. Je boodschap herhalen is je grootste kans om alsnog een donatie te krijgen.
14. Gebruik een Johnson Box
Dit is een beetje een nerdy ding, maar let op: het is effectief. Een Johnson Box wordt al heel lang gebruikt in direct mail (papieren post) en het werkt nog steeds, ook in een e-mailcampagne. Het is een kader dat je bovenaan je campagne zet met daarin je oproep tot actie. Dat is je belangrijkste call-to-action.
15. Laat je eigen emotie zien
Als je zelf al niet boos, verdrietig, strijdvaardig of blij bent, waarom zou je donateur dat dan worden?
16. Geef je donateur de macht
Mensen willen niets opgelegd krijgen. Ze willen zelf beslissen. Leg de beslissing om te geven dus bij je donateur, maar laat zien wat voor moois er gaat gebeuren als hij of zij inderdaad doneert.
17. Gebruik andere vertellers (Barack, Tim, Oprah)
Het is krachtig om je boodschap door anderen te laten vertellen. Denk aan een ouder, iemand in het veld of een andere donateur.
Tips voor je donatiepagina:
18. Geef elke campagne een eigen campagnepagina
De donateur klikt op een banner of link in je e-mail en heeft een bepaalde verwachting. Zorg dat de campagnepagina dezelfde boodschap laat zien (tekst en/of beeld). Want als je donateur een andere boodschap ziet dan in de e-mail, raakt hij in verwarring en haakt af. Dus elke campagne zijn eigen campagnepagina.
19. Maak het je donateur makkelijk
Vul in op het formulier wat je al van je donateur weet. Heeft hij of zij in de e-mail op 100 euro geklikt, zorg dan dat dat ook al op het formulier staat.
20. Gebruik minder tekst
Als je e-mail je donateur heeft overtuigd en hij of zij heeft besloten om te geven, dan hebben ze alleen nog de bevestiging nodig dat ze op de goede plek zijn en een goede keuze maken. Dus je hoeft niet opnieuw te overtuigen. Een korte samenvatting van probleem en geefvraag is voldoende. En een beeld dat aansluit bij het beeld van de campagne.
21. Gebruik een pop-up bij het verlaten van de pagina
‘Wacht, klik alsjeblieft niet weg!’ Kamala gebruikt heel slim een ‘don’t leave us’ pop-up als je de donatiepagina wil verlaten.
22. Geef de optie om meteen maandelijks te doneren
Probeer je nieuwe donateur meteen over te halen om haar donatie maandelijks te maken: ‘Wilt u elke maand een verschil maken voor xxx?’ Kamala biedt zelfs ‘wekelijks’ als optie. Dat doet ze slim, want dan kun je een maandelijkse donatie van 8 euro opbreken in slechts 2 euro per week. En 2 euro per week klink als iets kleins dat iedereen wel kan doen.
23. Durf te vragen
Kamala gebruikt een laag instapbedrag (het anker) dat voor iedereen haalbaar is. Maar in de andere bedragen van de geefladder probeert ze grotere donaties op te halen van mensen die meer kunnen geven. Start je met het hoge bedrag, dan is de kans groter dat mensen met een kleine beurs afhaken.
24. Leid je donateur niet af
Van iedereen die op jouw donatiepagina komt, wil je maar 1 ding: een donatie. Zorg dat de donatiepagina dus op geen enkele manier afleidt. Dus geen navigatie, geen link naar de homepage, geen andere manieren van geven en geen kader over missie. Alleen de mogelijkheid om te doneren.
25. Stuur de kijkrichting
Houd bij het ontwerpen van je donatiepagina rekening met de kijkrichting van mensen die op de foto staan. Dat is een krachtige manier om de blik van je donateur te sturen. Kamala’s houding op deze foto stuurt je blik heel slim naar het donatieformulier.
Bas van Breemen
Senior Strateeg bij Mindwize