Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.
Vergrijzing wordt bij veel goede doelen als een bedreiging gezien. Fondsenwervers zijn heel erg druk met de zoektocht naar verjonging. En vergeten ondertussen dat het de oudere donateurs zijn die hun stichting helpen aan stabiele inkomsten.
Ik kom ze regelmatig tegen, – vaak jonge – fondsenwervers die vertellen dat er alleen maar ‘oudjes’ in hun bestand ‘zitten’. Dat hun bestand ‘uitsterft’. Dat ze ‘op zoek moeten naar jonge donateurs’.
Maar ik vind dat een verkeerde gedachte.
Als het je werk is om fondsen te werven, dan zul je moeten erkennen dat je belangrijkste doelgroep de senior is. Ik zal zo uitleggen waarom.
Als je ertegen opziet om met ouderen te communiceren, dan moet je je afvragen of je in het juiste vakgebied zit. Want fondsenwerving is hoofdzakelijk seniorenmarketing.
Zelf werk ik al 20 jaar in fondsenwerving. Bij de goede doelen die ik in die 20 jaar langs heb zien komen – en dat zijn er heel veel – zijn de meeste van hun donateurs 65-plusser. Dat was 20 jaar geleden zo. En dat is nu nog zo. En dat zal over 20 jaar hoogstwaarschijnlijk ook nog zo zijn. Maar daar kom ik zo op.
Fondsenwervers moeten wat mij betreft ophouden de oudere donateur als een probleem te zien. Maar ze juist koesteren. De inkomsten van vele goede doelen (waarschijnlijk ook die van jouw stichting) worden vooral gedragen door de oudere generatie.
Hoe we in het vak vaak over ouderen denken zie je ook terug in het taalgebruik. “We sturen bedelbrieven naar oude omaatjes.” “Onze donateurs sterven uit”, ‘Stokoud”.
Kijk je zo tegen je vak aan, dan wordt je communicatie met je oudere doelgroep ook weinig inspirerend.
“Vergrijzing is een neutrale term, maar zo wordt die niet altijd gebruikt. Vergrijzing staat vaak gelijk aan negatief in de samenleving. Dat is niet heel inspirerend. Met ouderen is niks mis.” – (Hans de Waal: interview Trouw 3-12-2021)
En die focus op verjonging zorgt voor nog een probleem. Ik maak mij ook echt zorgen over hoe makkelijk er wordt gedacht over de digitalisering van onze maatschappij en dus ook de digitalisering van fondsenwerving. Hoe handig dit het leven voor iedereen maakt.
Maar voor een grote groep ouderen is dat niet zo.
Veel ouderen kunnen niet meekomen in deze snelle transitie. Hebben moeite met internet, mobieltjes, QR-codes en online betalen of doneren. Onder die groep zitten een hoop van jouw donateurs.
Simpel: de oudere bevindt zich in de ideale ‘geefleeftijd’.
“Er is sterke samenhang tussen leeftijd en goed willen doen.”
De belangrijkste reden voor fondsenwervers: de oudere is meestal financieel onafhankelijk. De ‘dure’ kinderen zijn ‘uitgevlogen’. Het huis is meestal afbetaald. Er is spaargeld. De kosten om te leven gaan omlaag. Simpel gezegd: de oudere heeft geld om te doneren. Kan dus vaker geven. En kan meer geven.
Wijsheid, mildheid, geduld, verwachting, reflecteren, de blik naar buiten gericht. Deze mooie eigenschappen horen bij ouder worden en passen perfect bij ons vakgebied.
Fondsenwerving is sterk verbonden met die levensinstelling. Het leven krijgt door ervaringen betekenis.
Waar de ‘jongeren’ vooral met zichzelf bezig zijn (huis, kinderen, carrière, meer geld verdienen), gaat het leven van ouderen veel meer over geven en niet over nemen.
Erken dat het vaak de ouderen zijn die je stichting dragen en ervoor zorgen dat je je projecten kunt uitvoeren.
Als je met oudere donateurs praat over hun beweegredenen om te geven, zeggen ze dingen als: “Ik wil mensen in nood helpen” of “We leven in een rijk land, niemand zou arm moeten zijn” of “We moeten zorgen voor de volgende generatie” of “Ik ben zo fortuinlijk/gezegend en wil iets teruggeven”.
De oudere, welvarende generatie is een groeiende groep in Nederland. En de komende tijd zal die groep alleen maar groeien. We kunnen zelfs spreken van een dubbele vergrijzing: er komen meer ouderen bij. En ouderen worden ouder.
“The smart thing to do is to increase your donors, ages 55–65. They have higher average gifts and long life expectancy, which gives them the best long-term value. If we could get all the misguided energy for finding ‘young donors’ aimed at this group, it would be a very good thing.” – Jeff Brooks
Koester je oudere donateur. Ga op zoek naar meer ouderen. En denk serieus na over hoe jij die oudere donateur gaat helpen in deze snel gedigitaliseerde wereld. Zodat zij goed kan blijven doen via haar favoriete stichting. Ook als de acceptgiro er straks niet meer is. Of je verliest haar aan een stichting die wel naar haar luistert.
Veel plezier in dit mooie ambacht.
Bas van Breemen, Senior Strateeg (52 jaar, dus inmiddels ook officieel senior)
Welke impact heeft het op je fondsenwerving nu de acceptgiro verdwijnt? Samen met het Nationaal Seniorenpanel doen wij onderzoek naar huidig donatiegedrag van ouderen en op welke alternatieven ze overstappen (of niet…). Op basis van de resultaten doen onze experts jou 7 aanbevelingen.
Wil je regelmatig tips en nieuws over het werven en behouden van donateurs ontvangen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.